Tgk Jangan X Tgk

Wednesday, 29 January 2014

Pencetus Ummah Rahmat datang PMS!!!

Salam...nampak sangat excited dgn PU Rahmat smpai gitu skali tajuk entry...hikhik...frankly ak tgk PU ni bru2 lagi...tu pun sbb mmber dtg rmah n belek2 channel tv trus bukak PU...jadi layan je...rupenye dh tgk cam best plak...tp ak tgk tu rsanya 2 lagi episod nak final kot...jd yg ak paling kenalnye of coursela finalist2 PU...yg lain xcam sangat,,,rasenye kalau lalu sebelah pun ak bt dono je...haha...ok2...back to story...PU Rahmat dtg poli ni utk mnyampaikan ceramah maulidur rasul kpd student2 & staf2 kt sni...n semalam iaitu 28 Januari 2014 lah tarikh keramatnye PU ni dtg...msa dtg lpas maghrib tu dh ramai giler dh org...kitorg decide nak duduk bwh je..sbb pengalaman mmber sblum ni dtg pastu dduk kat tingkat atas,,xnampak muke penceramah (masa tu Imam Muda,,Imam Muda yg mane tu lupe daa)..jd dh pilih port baik punyer,,blkg sekali tp yg penting sandar ke dinding..tp mata ak ni blehla nampak lg PU bcakap =) so dlm pkul 8.10 mcm tu dia dtg n setup2 ape yg ptt..dlm 8.20 start dia bcakap...hihi overall mmg lawak giler...kalah PU Yeop...n banyak pengisian yg sgt2 mnyntuh jiwa..






antara cerita2 yg ak smpat salin dlm fon,,,cerita 2 tempayan...cerita ni menurut PU Rahmat dr negeri China..ada satu tmpayan sumbing dan retak dan satu lagi tempayan yg sempurna...tempayan yg sumbing ni slalu rasa malu dgn diri dia...tempayan yg smpurna pula slalu kutuk tempayan sumbing tu,,,bile tuan dia ambik tempayan sumbing tu utk angkut air dr sungai,,akan keluarla air dr tempayan sumbing dan retak tu,,jd hnya sikit je air yang tinggal..tempayan sempurna rsa amat bangga sbb selalu berbakti pd tuan dia..satu hari tempayan sumbing mengadu pada seekor anjing yang kebetulan lalu disitu,,dia rsa sedih sgt,,kmudian si anjing ni mtk tmpayan tu tunggu skjap,,kmudian dia berlari ke stu tempat dan petik bunga di tmpt tu dan bawa smula ke tempayan tu,,bunga tu berkata pd tempayan,,terima kasih sangat2 wahai tempayan,,tempayan rsa hairan,,kenapa kamu berterima kasih,,bunga tersebut pun balas,,tahukah kamu,,air yg menitik dr tempayan kamulah yg memberi kami kehidupan selama ni,,jika tiada kamu,,kami akan mati,,tempayan merasa amat terharu...berbalik kpd tempayan sempurna td,,satu hari tuan dia mengalami cirit birit,,dan dia ingin mencari bekas untuk membuang hajat,,dia tidak boleh menggunakan tempayan sumbing sebab nanti akan menitisla 'hajat' tersebut dr pjalanan dr rumah ke sungai,,jadi dia menggunakan tempayan yg sempurna itu...kesimpulannya disini,,walaupun rupa paras kita tidak cantik,tetapi itu merupakan anugerah sbb dalam ketidakcantikan itu dia tetap berbakti kpd org lain...dan berjaga-jagala sesiapa yang mempunyai rupa paras yang sempurna,,kebarangkalian utk kamu msuk ke neraka adalah tinggi disebabkan sifat kamu yang bongkak...Jangan berbangga diri kalau handsome,,,jangan sedih kalau tak cantik...sebab kamu tetap cantik di sisi Allah S.W.T...

Kemudian PU Rahmat sambung cerita tentang komentar dr orang bukan islam terhadap Rasulullah S.A.W..Komentar dari Michael H Hart dan Ramakrishna Rao..Michael H Hart menyenaraikan The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History,senarai 100 orang yang paling berpengaruh...dan orang yang pertama adalah Rasulullah S.A.W...beliau mengatakan Nabi Muhammad S.A.W merupakan manusia yang berjaya di dunia dan di akhirat ...Ramakrishna Rao pula mengatakan Rasulullah S.A.W satu satunya manusia yang jasadnya tertimbus dalam tanah, tetapi melihat akhlak2 Rasulullah masih hidup sehingga kini dalam setiap orang islam...hebat kan =D

Will remember this for my whole life......

4 comments:

Anonymous said...

Amboi, rajin update.. hehe. Apapun ceramah semalam sememangnya memberi kesan yang mendalam kepada jemaah yg hadir..

#NotaKaki - Rajin salin kan... =)

Azmir Shah said...

Amboi, cepatnya update..hehe. Apapun terima kasihlah kepada mereka yg terlibat kerana membawa penceramah yang hebat ini ke Politeknik kita.. Agak terkesan juga ceramah yang diberikan sempena Maulidul Rasul ini..

NotaKaki : Siap salin lagi ye tntg kisah tempayan tu.. =)

Azmir Shah said...

Amboi, cepatnya update..hehe. Apapun terima kasihlah kepada mereka yg terlibat kerana membawa penceramah yang hebat ini ke Politeknik kita.. Agak terkesan juga ceramah yang diberikan sempena Maulidul Rasul ini..

NotaKaki : Siap salin lagi ye tntg kisah tempayan tu.. =)

zieta mazita said...

hehe...harus kena cepat update,,nanti luperrrr,,jap2,,politeknik kita? kite kenal x (tetibe)..haha ...cite tempayan tu mmg best,,tu yg salin,...kena jemput lg r tu maksudnye,...kan3 =D

Selamat Datang Ke Blog ZiEtA

My Pregnancy

Lilypie Pregnancy tickers

~mY AgE~

Daisypath Happy Birthday tickers